Városgondnokság alakult Pécsett
A Pécs Megyei Város Tanácsának elmúlt hét csütörtökön tartott tanácsülésén született meg a határozat a városüzemeltetési és fenntartási feladatokat ellátó Városgondnokság létesítéséről. Milyen céllal alakult, milyen feladatokat lát el, s milyen lesz a szervezeti felépítése a városunkban még új intézménynek, erről kérdeztük dr. Somfai Csabát, a városi tanács építési osztályának vezetőjét.
A városgondnokságok nemcsak az ország nagyvárosaiban, de kisebb lélekszámú városokban is több helyütt megalakultak. Azzal a céllal, hogy a tanácsi kezelésben lévő létesítmények - utak, járdák, hidak, parkok, zöldterületek, közutak, közvilágítás, nyilvános WC-k, temetők, a felszíni vízelvezetés létesítményeinek fenntartásáról, működtetéséről, állagának megóvásáról, valamint a közterületek tisztításáról gondoskodjanak. Ezeket a sokrétű szakmai hozzáértést igénylő feladatokat eddig egy-egy szolgáltató vállalat látta el, mint részfeladatot. Most a városüzemeltetési feladatok hatékony ellenőrzése érdekében a városgondnokság mint intézmény koordinálja munkájukat.
Tizennyolc fővel alakult meg tegnap Pécsett a Városgondnokság, korábban a Köztisztasági és Útkarbantartó Vállalathoz telepített Útkezelési és Forgalomtechnikai osztályok, valamint a városi tanács építési osztályának szervezetében lévő Útfelügyelet összevonásával. A végleges létszámot harminc főre tervezték. A második félévben szervezik meg az ügyeleti szolgálatot, a város üzemeltetésével kapcsolatos problémák felvételére. Rendkívüli esemény, felhőszakadás, viharkárok esetén lesz egy olyan szervezet, ahol tudják, kikek kell mozgósítani, gondoskodnak a hiba elhárításáról. A Városgondnokság irodaháza Pécsett, a Bajcsy-Zs. u. 35. szám alatti épületben kapott helyet. Vezetője Péntek Gábor építészmérnök így szólt az intézmény feladatairól:
- A Városgondnokság költségvetési előirányzata ugyanannyi lesz, mint amivel eddig az építési osztály gazdálkodott. (Az idei évre 240 millió forint áll rendelkezésünkre.) Hogy mi a biztosíték a városüzemeltetési feladatoknak az eddiginél jobb ellátására? Eddig városgondnokság híján pl. ugyanaz a szolgáltató vállalat volt volt a megrendelő, a kivitelező és a számlázó. Most a szerződésben vállalt munka elvégzését, mennyiségét, minőségét mi ellenőrizzük, s amennyiben az nem megfelelő, nem vesszük át. Ha nem fizetünk, illetve kevesebbet, ez már ösztönző lehet a megfelelő munkavégzésre. Másrészt pedig a sokrétű szakmai feladatok ellátására megfelelő szakképzettségű munkatársakról gondoskodunk, akik gazdái lesznek egy-egy területnek.
(Dunántúli Napló - 1987. július 2.)
A Városgondnokság működése első három hónapja alatt 310 hívást kapott, 49-et az 1988. október óta működő, éjjel-nappal hívható telefonszámon. Az első három hónap eredményeiről Péntek Gábor, a Városgondnokság vezetője így számolt be:
"- Nem vagyunk hatóság, nincs is ilyen jogkörünk. Én úgy gondolom, jobban, operatívan szervezzük az üzemeltetési feladatokat. A legfontosabbnak a köztisztaság, az utak és a vízfolyások állapotának javítását látjuk. Ezekre jön a legtöbb panasz is. 80-90 százalékukat gyorsan el tudjuk intézni, 10 százalékot a pénz hiánya miatt nem."
A szervezet működésének első évi mérlegét pedig már a KTV kamerája előtt vonta meg Péntek Gábor és Somfai Csaba, a városi tanács építési osztályának a vezetője.
Jó estét Kertváros! (Kertvárosi Közösségi Televízió - 1988.12.12.)