A Magyar Televízió csatornáin egészen a 80-as évek végéig tartotta magát az a gyakorlat, mely szerint hétfőn adásszüneti nap volt. Az ötlet állítólag Aczél Györgytől származott, más hírek szerint viszont Kádár ragaszkodott hozzá még a 80-as években is. Azonban a csatornakínálat bővülése miatt mind inkább kezdte értelmét veszteni ez a dolog, hiszen a határmenti területeken a környező országok tévéadásait, a 80-as évek végén pedig már műholdas programokat is lehetett fogni szerte az országban. 1986-tól "rendkívüli adásnapok" keretében az MTV-n is mind többször enyhült a szigor, míg végül 1988. február 29-től hivatalosan is megszűnt a hétfői adásszünet.
Műszaki fejlődés és technikai nehézségek a Pécsi Stúdióban - Békés Sándor feljegyzései
1976. november 29. Isten tudja, hányadik telefon a Beruházási Főosztályra, Budapestre. Még mindig nincs elég székünk, íróasztalunk!
1977. január 14. Vezetői értekezletet tartunk. Napirend: technikai helyzetünk. Pontosabban technikátlanságunk... Műsorainkat a PAF-tól kölcsönzött filmfelvevőkkel készítjük. Jön a gép, megy a gép. Néhány lámpán kívül gyakorlatilag semmink sincs. Géptípusokon vitatkozunk, azon, hogy melyik számít ma igazán korszerűnek, közben - dícséretes öngúnnyal - azon viccelődünk, hogy a mi műtermünk az ország legjobban megvilágított ping-pong terme.
1977. március 25. Felhatalmaztam Bárány György operatőrt, hogy felvegye a központi raktárból azt a filmfelvevő gépet, amit számunkra az MTV elnöke kiutalt. Ez a gép lesz első "saját" eszközünk!
1977. július 13. Megérkezett stúdiónk közvetítőkocsija. A Frenseh típusú, F-1 üzemjelű közvetítőkocsi az MTV legrégebben beszerzett egysége, információink szerint azonban még mindig megbízható. A négy fekete-fehér kamera viszonylag "kistestű", az a tény pedig, hogy a rendezőnek külön kocsiban van a munkahelye, kényelmessé teszi a rendszert.
A Stúdió első közvetítőkocsijának érkezése. (1977)1977. július 18. A Budapestről Pécsre telepített közvetítőkocsival megkezdtük az első stúdiófelvételek elkészítését.
1978. szeptember 4. Egyre több a keserű hang. A műszaki osztály kimutatta, hogy a közvetítőkocsi száz munkaórájára százegy meghibásodás esett.
1979. augusztus 2. Üzembe helyeztük a Stúdió központi rögzítőjét, ahol két két-zollos, Frenseh típusú, mégneses képrögzítő kapott helyet. Ugyancsak ezen a napon vettük át a filmbontót (TC), mely - sajnos csak fekete-fehér üzemmódban -, 16 és 25 miliméteres filmek mégnesszalagra történő átírását (bejátszását) teszi lehetővé.
1979. november 12. Megkezdődött a stúdió vezérlőjének szerelése. A közvetítőkocsi mellé három további, telepített kamerát kaptunk. Fiatalabbak, mint a kocsi kamerái, de ezek is fekete-fehérek. Ha így megy tovább, kitehetjük a kapura: TV-múzeum.
Folyik a "Sorstársak" című műsor felvétele. A műsorvezető: Füzes János. (1981)1980. november 25. Befejeződött a Stúdió központi vezérlőjének és telepített kameráinak kiépítése. A közvetítőkocsi négy kamerája mellett immár három, stúdióba telepített, Marconi kameránk is van.
1981. szeptember 3. Székelyhidi Attila műszaki osztályvezető írásban jelentette, hogy közvetítőkocsink műszaki állapota tovább romlott, s ma már az egész rendszer megbízhatatlan, a felvételek egész ideje alatt folyamatos a műszaki hibaelhárítás, javítás. Egy műszakra átlagosan három komolyabb meghibásodás esik.
1982. április 14. Már csak a körzeti stúdiók műsorai fekete-fehérek az MTV-ben, s ez azt az érzetet kelti, hogy ez a dolog nem véletlen...
Tóth Károly rögzítő-technikus. (1984)1983. július 5. Újabb BL-Aryflex hangosfilm-felvevőgépet kapott Stúdiónk.
1984. január 5. MTV főszerkesztői értekezlet. Az új év új feladatairól tárgyalunk. Az érdeklődés, a felszólalások középpontjában a műszaki-technikai fejlesztés kérdései álltak. Ez érthető is. Az azonban nehezen, miért kell nekünk, szegedieknek, pécsieknek újra meg újra bizonyítani: az MTV részei vagyunk...
Megérkezett a Pécsi Stúdió új közvetítőkocsija. A kamerákat Ternecz Péter és Kordik Ferenc technikusok veszik át. (1984)1984. július 9. Stúdiónk képviselői átvették Budapesten az elnökség által számunkra kiutalt színes közvetítőkocsit. Az SZ-3-as üzemjelű közvetítőkocsi kétkamerás, és egy beépített, 2 zollos rögzítővel is rendelkezik.
A színes közvetítőkocsi - indulásra készen. (1985)1985. július 9. Vajda György, az MTV elnökhelyettese Stúdiónkban. Megbeszélésünk középpontjában a Stúdió színes technikájának továbbfejlesztése áll, jelenleg ugyanis az SZ-3-as közvetítőkocsi kameráival kell minden feladatot megoldanunk, a helyszíni közvetítéseket és a stúdióműsorok rögzítését, sugárzását is.
1986. január 3. Megérkezett Pécsre az a Betacam rendszerű elektronikus képfelvevő és rögzítő berendezés, mely az immár hatvanperces körzeti adások hétről hétre való elkészítésének előfeltétele volt. A berendezés egy vállról is üzemeltethető kamerából, ellenőrző monitorból, valamint komplett montírozó egységből áll.
A Betacam rendszerű "hírgyűjtő". (1986)1986. május 30. Immár két színes közvetítőkocsija van Stúdiónknak! Az MTV elnökének döntése értelmében a szegedi és a pécsi stúdió is átvett az MTV központi állományából egy-egy négykamerás színes közvetítőkocsit. A Pécsre került kocsi az SZ-2-es üzemjelet viseli.
1986. július 1. Befejeződött a Budapestről Pécsre telepített színes filmbontó berendezések szerelése.
(Békés Sándor: Az első évtized - Tények, adatok, események a Magyar
Televízió Pécsi Körzeti Stúdiójának történetéből - részletek)
A Békés Sándorral készült interjúban a hétfői adásszüneti nap megszüntetésén túl szó esik az új regionális műsorokról, a technikai nehézségekről, és arról is, hogy a Pécsi Stúdió egyre inkább feladatának tekinti, hogy a műsorkészítésnél figyelemmel legyen a határon túli magyarokra is.
"Nagyon sok levelet kapunk, amelyek közül egyre több jön a határainkon kívülről. Tehát nem azt mondom, hogy mi ezentúl úgy akarunk műsorokat szerkeszteni, hogy mindig arra gondolunk, hogy a határainkon kívüli magyarok is néznek bennünket, de úgy akarunk műsort szerkeszteni, hogy tudjuk ezt a tényt."
A stúdióvezetőt a bukott műsorokról is kérdezte a riporter. "A legfájdalmasabb bukásnak én az Angster Orgonagyárról készített, nagyon igényes monografikus alkotásunkat tekintem" - szólt a válasz, hiszen az akkori mérések szerint "mérhetetlenül kevesen" nézték akkor meg ezt a filmet, ami egyébként 1987-ben karácsony napján került adásba az MTV2-n. Szerencsére a Csorba Győző Könyvár ezt a filmet is megmentette, így akit érdekel ez az - egyébként szakmailag igényes - dokumentumfilm, az ide kattintva bármikor megnézheti.
Békés Sándor 1976-tól 2000-ig, 24 éven át volt az MTV Pécsi Körzeti Stúdiójának a vezetője. 1988-ban Zárai Tibor beszélgetett vele a Kertvárosi Közösségi Televízióban.
Jó estét Kertváros! (Kertvárosi Közösségi Televízió - 1988.02.15.)