A Kertvárosi lakótelepet a régi kertváros déli peremén az 1970-es évek elején kezdték el építeni, az első lakóházakat 1972. karácsonyán adták át az új lakótelepen. Kezdetben az épülő városrész közlekedését a vásártéri fordulóból induló autóbuszok látták el. Később, ahogy a lakótelep bővült, szükségessé vált egy új autóbusz-pályaudvar felépítése. Ez lett a régi, "3-as" autóbusz-végállomás. (Ezt nyilván azért hívtuk a 90-es években 3-as buszvégnek, mert innen indult sokáig a 3-as, és az 50-es autóbusz is, ezek végállomását nem helyezték át a Nevelési Központhoz.)
3-as busz várakozik a 3-as buszvégen a 90-es évek végén
A 3-as buszvég a mai Maléter Pál út - Nagy Imre út kereszteződése mellett 1975 októberében készült el, hivatalosan azonban csak 1976 augusztusában vehették birtokba az utasok, ekkor értek ugyanis el odáig a kapcsolódó utak, amelyeken megindulhatott az autóbusz-közlekedés.
Az egykori 3-as buszvégállomás helyén ma Tesco áll
A városrész gyors fejlődése miatt a 70-es évek végén szükségessé vált a Nevelési Központ környékén felépülő új lakótelepi egység bevonása a tömegközlekedési hálózatba. Ehhez azonban új autóbusz-végállomás kellett, amit - akkor ideiglenes jelleggel - az eredetileg a Nevelési Központ parkolójaként kijelölt helyen valósítottak meg. Az itt megépülő "nevkó" buszvégállomást 1979. december hatodikán adták át a forgalomnak, és ekkor indult - akkor még 16-os számozással - Kertváros azóta is legfontosabb buszjárata, a 6-os járat.
A Nevelési Központ buszpályaudvar a 80-as évek elején
A kertvárosi lakótelep a 80-as években is folyamatosan bővült. Az évtized elején az 5. ütemben megépítették a mai Nagy Imre út és a Tildy Zoltán út közötti lakótelepi egység házait, a 6. ütemben pedig felépült a malomvölgyi úti, a 7. ütemben pedig - 1986-87-ben - a rózsadombi lakótelep. Az új lakótelepi egységeket szintén be kellett vonni a város közlekedési hálózatába, amit a Pannon Volán az 1985-ben - kezdetben 18-as számozással - indított 61-es, és az 1986-ban elindított 62-es járattal oldott meg. Ezek a járatok sokáig ráhordó járatként működtek, az utasok a Nevelési Központnál tudtak átszállni a Konzum áruház felé induló 6-os és 7-es, valamint az Uránváros felé közlekedő 1-es járatokra.
Egy napfürdőző 61-es busz valamikor a 2000-es évek végén
A pécsi tömegközlekedés a 80-as évek végén érte el a teljesítményének csúcsát, ekkoriban szállították a város autóbuszai a legtöbb utast. A forgalom bővülésével a Nevelési Központ buszvégállomás kicsinek bizonyult (és balesetveszélyesnek is, ugyanis gyerekkoromban emlékszem, hányszor rohantunk át a parkoló buszok között a 61-62-es megállókból a szemben található 6-os-7-es induló járatok megállójába.)
A Nevelési Központ buszvégállomás 1990-ben
Ráncajtós, trilex-tárcsás 280-as Ikarus 106-osnak táblázva a Nevelési Központnál a 90-es évek közepén.
Parkoló 6-os busz szintén a Nevkónál, szintén a 90-es években. Az ablakok alján látható fehér csíkok az utastér felé néző öntapadós reklámcsíkok voltak.
A forgalmi igényeknek tehát ez a buszpályaudvar ekkoriban már nem felelt meg, így a város vezetői elkezdtek gondolkodni azon, hogy hova is kerüljön a végleges kertvárosi buszpályaudvar. A Dunántúli Napló 1989. szeptember 15-i számában a tervezett helyszínekről az alábbiakat írja:
"Az épülő Fellbach bevásárlóközponttal szembeni létesítés tulajdonképpen ideális lenne, ez azonban az autóbuszok üzemeltetése szempontjából többletköltséget jelentene. (Ezt erősítették meg a Pannon Volán képviselői is, s felmerült, hogy ezt ki fizetné meg...) Tanácsi és volános megítélés szerint - több szempontot is figyelembe véve - elsősorban a Malomvölgyi út melletti, valamint az Illyés Gyula - Ilku Pál út szomszédságában és a Lahti utca közelében lévő megoldás lenne a legalkalmasabb, ezek közül is az utóbbi kettő valamelyike. Ezek ugyanis a Rózsadombon élők tömegközlekedését is jelentősen javítanák."
Ezek voltak tehát a tervek, mi pedig most a Google Street View segítségével megnézzük, melyek is voltak ezek a tervezett létesítési területek.
Az első tervezett hely a FE-MA bevásárlóközponttal szemben található zöld terület volt, és - mint tudjuk - végül itt is valósult meg az új Kertvárosi buszpályaudvar:
Második helynek a Malomvölgyi út és az Illyés Gyula út által határolt zöld terület jött szóba, ez a mai Honfoglalás park területe:
Harmadik variációként szóba jött a Malomvölgyi út - Eszék utca által határolt terület is, közvetlenül az előző mellett, a Malomvölgyi út túloldalán:
Negyedig lehetőségként pedig felvetették a Lahti utca melletti - akkor még szintén üres - területet, nagyjából azt, ahol ma a Spar áll:
Végül a tervekből akkor semmi sem lett, a Nevelési Központ elköltöztetése pedig hosszú időre lekerült a napirendről. Tizenhét évvel a tervek elkészülte után végül a FE-MA bevásárlóközponttal szemben, a Sztáray Mihály úton valósult meg az új buszvégállomás, amit 2006. szeptember 1-én adtak át a forgalomnak, a Nevelési Központ buszvégállomás helyén pedig - autóparkoló helyett - közpark épült.
Az egykori Nevelési Központ buszvégállomás helyén kialakított park 2014 januárjában
Az új buszpályaudvar helye téma volt a Városi Televízió adásaiban is, ahol 1989. szeptember 30-án Somfai Csaba, a Városi Tanács Építési és Közlekedési osztályának vezetője mondta el a részleteket.
Jó reggelt Pécs! (Pécsi VTV - 1989.09.30.)