Pécsi Stúdió

Tekintsünk vissza együtt Pécsre és a 80-as évekre. - Riportok, videórészletek kétnaponta a Kertvárosi Közösségi Televízió és a Pécsi Városi Televízió 1986 és 1990 között készült műsoraiból. - Nyomj egy "Like"-ot, hogy a Facebookon is értesülj az új posztokról!

Címkék

100 éves kertvátosi lakos (2) 1978 (2) 1981 (1) 1983 (2) 1985 (4) 1986 (27) 1987 (25) 1988 (47) 1989 (26) 1990 (5) 2014 (1) 508-as (1) 62-es busz (3) abc (6) adásszünet (1) agroker (1) aidinger jános (1) állami biztosító (1) állatkert (2) alsószentmárton (1) ank (1) apáczai csere jános (1) aranyvasárnap (1) áremelkedés (1) áruház (1) áruhiány (1) autóbuszok (1) autós hegyiverseny (1) bakti ferenc (2) bányászdemonstráció (2) bányászok (4) bányászsztrájk (1) barkácsáruház (1) báv (2) békés sándor (2) berta jános (1) bév (1) bevásárlóturizmus (1) biztosítás (1) boldogság háza (1) bőrgyár (2) bruttósítás (1) bucsu (1) cigányok (1) címer (1) commodore 64 (2) csőtörés (1) demisz (1) diákmunka (1) diákok (2) diana tér (1) divatbemutató (1) dohányzás (1) dokumentumfilm (7) domus (2) eddy grant (1) építkezés (3) erdélyi menekültek (1) erhardt imre (1) esküvő (1) fáy andrás (1) félévi bizonyítvány (1) felvonulás (1) fema (1) filmetűd (1) főcím (1) földutak (1) fórum (1) friderikusz (1) füzi árpád (1) grósz károly (2) gyalogátkelő (1) gyerekek (1) gyermekruhák (1) gyurcsány ferenc (1) hajdú gyula (1) hajléktalanok (1) halvásárlás (1) hanghiba (1) hazafias népfront (1) hiánycikkek (1) hild-díj (1) hírgép (1) hőerőmű (2) hóhelyzet (2) hullám (1) hvg (1) ikarus (2) ilku pál úti abc (1) interjú (1) iparosház (1) játszótér (1) jelzőlámpa (1) jó estét kertváros (99) jó estét pécs (2) jó reggelt pécs (31) jugoszlávok (1) kamaz (1) karácsony (4) kárász róbert (1) katona ágnes (1) kerékpárosok (1) kereskedelem (12) kertváros (1) kínaiak (1) kisdobosok (1) kisz (2) kmk (1) kommunista szombat (1) könyvesbolt (1) konzum áruház (1) kossuth tér (1) közerület-felügyelők (1) közlekedés (19) kozmetika (1) ktv (101) lakásátadás (2) lakáskiutalás (1) légi felvételek (1) lila abc (1) magasház (2) magyarürög (1) május elseje (1) malomvölgyi úti abc (1) mechlabor (2) mecsek (1) mecseki kisvasút (1) melinda utca (1) melinda utcai abc (2) mérnökképzés (1) möbiusz (1) mozi (1) mtv (7) műjégpálya (2) munkásőrség (1) műszaki értelmiség (1) műszaki vizsga (1) németh károly (1) népi ellenőrzés (1) nevelési központ (9) nevkó abc (1) női szépségideál (1) oktatás (4) omega (1) orfű (1) otp (2) pályaválasztás (1) panellakások (1) panelszerelők (1) pankráció (1) pannon volán (4) parkok (1) patyolat (1) pe-ta (2) pécsi ipari vásár (2) pécsi körzeti stúdió (7) pécsi nemzeti színház (1) pedagógusnap (1) pétáv (2) piac (1) piroska presszó (1) piros abc (2) piti zoltán (1) posta (4) rába (1) reklámok (2) rendőrség (1) rózsadomb (8) sopiana gépgyár (1) sport (1) strand (2) sulivízió (2) számítástechnika (1) széchenyi istván gimnázium (1) szellemváros (2) szemetelés (1) szent istván tér (1) szja (1) szökőkút (1) születésnap (2) szűrőbusz (1) takarékbélyeg (1) takarékosság (1) takarékossági világnap (1) tanműhelyek (1) távfűtés (1) taxi (2) telefon (4) tőkés import (1) történelmi belváros (1) tudakozó (1) tünde divatház (1) tűzoltóság (2) tűzvédelem (1) tv-computer (1) újságos (1) új nemzedék (1) uránbánya (5) uránbányászok (5) uránváros (1) uszoda (1) utcaseprők (1) útkarbantartó gépek (1) úttörők (1) úttörőtábor (1) vadászkürt szálló (1) választások (1) városbejárás (1) városgondnokság (1) városi sportcsarnok (1) varsány utca (1) vásárcsarnok (1) véménd (1) verseny (1) vidámpark (1) videoklip (1) videoton (1) vízellátás (1) vtv (31) zászló (1) zöldövezetek (1) zsebpénz (1) Címkefelhő

Blogajánló

Facebook

Kerékpáros helyzetkép Pécsről - 1988. május

2014.06.03. 09:00 tomikgb

Pécsen - a rendőrök szerint a domborzati viszonyokra visszavezethető okok miatt - a 80-as évek végén viszonylag kevés kerékpáros közlekedett, így a kerékpárosok által okozott balesetek is ritkák voltak. 1987-ben mindössze 14 balesetet okoztak biciklisek. Új biciklik terén sem volt rózsás a helyzet. A választék szűkös volt, különösen az olcsó Csepel kerékpárokból volt hiány. A váltó a bicikliken ekkor még luxusfelszerelés volt, az eladó nem tudott a riporternek olyan bringát ajánlani, ami ugyan nem versenybicikli, de van rajta váltó, és kapható is.

Kerékpározók figyelmébe


A kerékpáros gyermekbalesetek arra vezethetők vissza, hogy egyrészt a gyerek nem ismeri saját képességeit, annak határait: másrészt esetükben a legfőbb motívum, hogy a legkisebb erőkifejtéssel a leggyorsabban haladjanak. Emiatt csak akkor fékeznek, amikor már közvetlen az ütközés veszélye és csak akkor néznek körül, amikor ezt már feltétlenül szükségesnek vélik. Csábítja őket a mozgékony jármű arra, hogy az úttesten éppúgy viselkedjenek, mint a játszótéren, a parkolóban, a gyalogosjárdán vagy a gyalogos zónákban.


A kétkerekű jármű (elsőkerék-fékjét) nem csupán akkor kell használni, ha a hátsó meghibásodik, hanem az optimális lefékezés érdekében mindig a hátsóval együtt kellene működtetni. A kerékpárosok az első fék csekély hatásossága miatt nem használják azt, s így nem is tanulják meg a helyes fékezést. Később ezt a helytelen fékezési technikát gyakran a motorkerékpárokra, mopedekre is átviszik, s ez nagy sebességről történő fékezésnél veszélyes lehet.


A kerékpár biztonságának is alapvető feltétele a karbantartás. A leglényegesebb tennivalók: a világítóberendezés ellenőrzése, a fényvisszaverők tisztítása (pedálokon is), a tuskós fék utánállítása, a tuskók cseréje, a működtető bovden olajozása, a láncfeszesség ellenőrzése, beállítása, a kormány rögzítésének és játékának ellenőrzése a villafejben, a csengő mozgó alkatrészeinek olajozása, a lekopott abroncsok cseréje.


A kerékpáros saját érdekében különösen vegye figyelembe a következő tanácsokat: 1. Ha egyértelműen elsőbbsége van, akkor is figyelje az útkereszteződés forgalmát! Csak akkor haladjon tovább, ha látja, hogy a közlekedési partner valóban elsőbbséget ad! 2. Parkoló járművek mellett akkora oldaltávolságban haladjon el, hogy a nyíló ajtó mellett is elférjen! 3. Figyelje az autók tolatólámpáit is! 4. Elindulás előtt mindig figyelje, hogy nem jön-e mögötte másik jármű! 5. Mindig vegye figyelembe az útburkolat állapotát! (A vizes kockakő és a keramit csúszik!)


A gyermek kerékpározás közben saját biztonságát súlyosan veszélyezteti, ha menet közben 1. a kormányt elengedi; 2. lábát a pedálról leveszi; 3. más járművel húzatja magát; 4. másodmagával ül a kerékpárra; 5. társa mellett, párosával kerékpározik; 6. társaival vagy barátaival a közúton versenyez.


(Dunántúli Napló - 1988. július 12. - részlet)

Új, magyar gyártmányú, hagyományos kerékpárt 1988 tavaszán 3000 forint körül lehetett kapni, a versenybiciklik ára 5-6 ezer forint körül volt, és a korszak slágerét, a BMX-et is 5000 forint körül lehetett megvenni ekkoriban. A helyzetet a KTV riportere, Szűcs Imre térképezte fel 1988 májusában.



Jó estét Kertváros! (Kertvárosi Közösségi Televízió - 1988.05.30.)

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés 1988 kerékpárosok ktv nevelési központ jó estét kertváros

A bejegyzés trackback címe:

https://pecsi-studio.blog.hu/api/trackback/id/tr926240881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása