Pécsen - a rendőrök szerint a domborzati viszonyokra visszavezethető okok miatt - a 80-as évek végén viszonylag kevés kerékpáros közlekedett, így a kerékpárosok által okozott balesetek is ritkák voltak. 1987-ben mindössze 14 balesetet okoztak biciklisek. Új biciklik terén sem volt rózsás a helyzet. A választék szűkös volt, különösen az olcsó Csepel kerékpárokból volt hiány. A váltó a bicikliken ekkor még luxusfelszerelés volt, az eladó nem tudott a riporternek olyan bringát ajánlani, ami ugyan nem versenybicikli, de van rajta váltó, és kapható is.
Kerékpározók figyelmébe
A kerékpáros gyermekbalesetek arra vezethetők vissza, hogy egyrészt a gyerek nem ismeri saját képességeit, annak határait: másrészt esetükben a legfőbb motívum, hogy a legkisebb erőkifejtéssel a leggyorsabban haladjanak. Emiatt csak akkor fékeznek, amikor már közvetlen az ütközés veszélye és csak akkor néznek körül, amikor ezt már feltétlenül szükségesnek vélik. Csábítja őket a mozgékony jármű arra, hogy az úttesten éppúgy viselkedjenek, mint a játszótéren, a parkolóban, a gyalogosjárdán vagy a gyalogos zónákban.
A kétkerekű jármű (elsőkerék-fékjét) nem csupán akkor kell használni, ha a hátsó meghibásodik, hanem az optimális lefékezés érdekében mindig a hátsóval együtt kellene működtetni. A kerékpárosok az első fék csekély hatásossága miatt nem használják azt, s így nem is tanulják meg a helyes fékezést. Később ezt a helytelen fékezési technikát gyakran a motorkerékpárokra, mopedekre is átviszik, s ez nagy sebességről történő fékezésnél veszélyes lehet.
A kerékpár biztonságának is alapvető feltétele a karbantartás. A leglényegesebb tennivalók: a világítóberendezés ellenőrzése, a fényvisszaverők tisztítása (pedálokon is), a tuskós fék utánállítása, a tuskók cseréje, a működtető bovden olajozása, a láncfeszesség ellenőrzése, beállítása, a kormány rögzítésének és játékának ellenőrzése a villafejben, a csengő mozgó alkatrészeinek olajozása, a lekopott abroncsok cseréje.
A kerékpáros saját érdekében különösen vegye figyelembe a következő tanácsokat: 1. Ha egyértelműen elsőbbsége van, akkor is figyelje az útkereszteződés forgalmát! Csak akkor haladjon tovább, ha látja, hogy a közlekedési partner valóban elsőbbséget ad! 2. Parkoló járművek mellett akkora oldaltávolságban haladjon el, hogy a nyíló ajtó mellett is elférjen! 3. Figyelje az autók tolatólámpáit is! 4. Elindulás előtt mindig figyelje, hogy nem jön-e mögötte másik jármű! 5. Mindig vegye figyelembe az útburkolat állapotát! (A vizes kockakő és a keramit csúszik!)
A gyermek kerékpározás közben saját biztonságát súlyosan veszélyezteti, ha menet közben 1. a kormányt elengedi; 2. lábát a pedálról leveszi; 3. más járművel húzatja magát; 4. másodmagával ül a kerékpárra; 5. társa mellett, párosával kerékpározik; 6. társaival vagy barátaival a közúton versenyez.
(Dunántúli Napló - 1988. július 12. - részlet)
Új, magyar gyártmányú, hagyományos kerékpárt 1988 tavaszán 3000 forint körül lehetett kapni, a versenybiciklik ára 5-6 ezer forint körül volt, és a korszak slágerét, a BMX-et is 5000 forint körül lehetett megvenni ekkoriban. A helyzetet a KTV riportere, Szűcs Imre térképezte fel 1988 májusában.
Jó estét Kertváros! (Kertvárosi Közösségi Televízió - 1988.05.30.)