Pécsi Stúdió

Tekintsünk vissza együtt Pécsre és a 80-as évekre. - Riportok, videórészletek kétnaponta a Kertvárosi Közösségi Televízió és a Pécsi Városi Televízió 1986 és 1990 között készült műsoraiból. - Nyomj egy "Like"-ot, hogy a Facebookon is értesülj az új posztokról!

Címkék

100 éves kertvátosi lakos (2) 1978 (2) 1981 (1) 1983 (2) 1985 (4) 1986 (27) 1987 (25) 1988 (47) 1989 (26) 1990 (5) 2014 (1) 508-as (1) 62-es busz (3) abc (6) adásszünet (1) agroker (1) aidinger jános (1) állami biztosító (1) állatkert (2) alsószentmárton (1) ank (1) apáczai csere jános (1) aranyvasárnap (1) áremelkedés (1) áruház (1) áruhiány (1) autóbuszok (1) autós hegyiverseny (1) bakti ferenc (2) bányászdemonstráció (2) bányászok (4) bányászsztrájk (1) barkácsáruház (1) báv (2) békés sándor (2) berta jános (1) bév (1) bevásárlóturizmus (1) biztosítás (1) boldogság háza (1) bőrgyár (2) bruttósítás (1) bucsu (1) cigányok (1) címer (1) commodore 64 (2) csőtörés (1) demisz (1) diákmunka (1) diákok (2) diana tér (1) divatbemutató (1) dohányzás (1) dokumentumfilm (7) domus (2) eddy grant (1) építkezés (3) erdélyi menekültek (1) erhardt imre (1) esküvő (1) fáy andrás (1) félévi bizonyítvány (1) felvonulás (1) fema (1) filmetűd (1) főcím (1) földutak (1) fórum (1) friderikusz (1) füzi árpád (1) grósz károly (2) gyalogátkelő (1) gyerekek (1) gyermekruhák (1) gyurcsány ferenc (1) hajdú gyula (1) hajléktalanok (1) halvásárlás (1) hanghiba (1) hazafias népfront (1) hiánycikkek (1) hild-díj (1) hírgép (1) hőerőmű (2) hóhelyzet (2) hullám (1) hvg (1) ikarus (2) ilku pál úti abc (1) interjú (1) iparosház (1) játszótér (1) jelzőlámpa (1) jó estét kertváros (99) jó estét pécs (2) jó reggelt pécs (31) jugoszlávok (1) kamaz (1) karácsony (4) kárász róbert (1) katona ágnes (1) kerékpárosok (1) kereskedelem (12) kertváros (1) kínaiak (1) kisdobosok (1) kisz (2) kmk (1) kommunista szombat (1) könyvesbolt (1) konzum áruház (1) kossuth tér (1) közerület-felügyelők (1) közlekedés (19) kozmetika (1) ktv (101) lakásátadás (2) lakáskiutalás (1) légi felvételek (1) lila abc (1) magasház (2) magyarürög (1) május elseje (1) malomvölgyi úti abc (1) mechlabor (2) mecsek (1) mecseki kisvasút (1) melinda utca (1) melinda utcai abc (2) mérnökképzés (1) möbiusz (1) mozi (1) mtv (7) műjégpálya (2) munkásőrség (1) műszaki értelmiség (1) műszaki vizsga (1) németh károly (1) népi ellenőrzés (1) nevelési központ (9) nevkó abc (1) női szépségideál (1) oktatás (4) omega (1) orfű (1) otp (2) pályaválasztás (1) panellakások (1) panelszerelők (1) pankráció (1) pannon volán (4) parkok (1) patyolat (1) pe-ta (2) pécsi ipari vásár (2) pécsi körzeti stúdió (7) pécsi nemzeti színház (1) pedagógusnap (1) pétáv (2) piac (1) piroska presszó (1) piros abc (2) piti zoltán (1) posta (4) rába (1) reklámok (2) rendőrség (1) rózsadomb (8) sopiana gépgyár (1) sport (1) strand (2) sulivízió (2) számítástechnika (1) széchenyi istván gimnázium (1) szellemváros (2) szemetelés (1) szent istván tér (1) szja (1) szökőkút (1) születésnap (2) szűrőbusz (1) takarékbélyeg (1) takarékosság (1) takarékossági világnap (1) tanműhelyek (1) távfűtés (1) taxi (2) telefon (4) tőkés import (1) történelmi belváros (1) tudakozó (1) tünde divatház (1) tűzoltóság (2) tűzvédelem (1) tv-computer (1) újságos (1) új nemzedék (1) uránbánya (5) uránbányászok (5) uránváros (1) uszoda (1) utcaseprők (1) útkarbantartó gépek (1) úttörők (1) úttörőtábor (1) vadászkürt szálló (1) választások (1) városbejárás (1) városgondnokság (1) városi sportcsarnok (1) varsány utca (1) vásárcsarnok (1) véménd (1) verseny (1) vidámpark (1) videoklip (1) videoton (1) vízellátás (1) vtv (31) zászló (1) zöldövezetek (1) zsebpénz (1) Címkefelhő

Blogajánló

Facebook

Látogatás a Baranya megyei Állatforgalmi és Húsipari Vállalat mágocsi "MÖBIUSZ" húsüzemében - 1989. július

2014.09.21. 09:00 tomikgb

A 80-as évek végén a Baranya Megyei Állatforgalmi és Húsipari Vállalat 900 millió forintos - akkor igen jelentős - beruházással építette fel legújabb gyáregységét a Baranya megyei Mágocson. A beruházáshoz szükséges tőke mintegy fele, 488 millió hitelből, 170 millió forint visszatérítendő állami támogatásból és 270 millió forint saját erőből állt össze. A gyáregység a vállalat hosszú nevétől elszakadva felvette a MÖBIUSZ nevet, az innen kikerülő termékek tehát ezzel a márkanévvel kerültek kereskedelmi forgalomba.

A következő kisfilm segítségével most mi is bepillanthatunk az akkor új, korszerű húsüzem mindennapi életébe.



Jó reggelt Pécs! (Pécsi VTV - 1989.07.15.)

Az új gyáregység elsődlegesen két termékcsoport előállítására készült: a gyorsfagyasztott termékeket és a Stifoldereket, a jellegzetes sváb vastagkolbászokat gyártották az új mágocsi húsüzemben.

A Möbiusz a 12. Pécsi Ipari Vásáron elnyerte a vásár fődíját. Ebből az alkalomból Müller István kérdezte Brun Józsefet, a vállalat igazgatóját arról, hogy mit vár a Baranya Megyei ÁHV. az új gyáregységtől a 80-as évek végének változó piacán.



Jó reggelt Pécs! (Pécsi VTV - 1989.07.15.)

A MÖBIUSZ márkanevet a vállalat 1989 végére felépítette, a dolog pedig annyira jól sikerült, hogy a hosszú és bonyolultnak hangzó Baranya Megyei Állatforgalmi és Húsipari Vállalat név helyett 1990. január elsejétől az egész cég felvette a Möbiusz Húsipari Vállalat nevet.

mobiusz_logo_dn_1989_december.jpg


Névváltozás: Möbiusz Húsipari Vállalat - Újszerű, jól hangzó márkanév


Január elsejétől új neve lesz a Baranya Megyei Állatforgalmi és Húsipari Vállalatnak. A pályázat útján kiválasztott Möbiusz név már kiállta a próbát. Az exportszállítmányok közös piaci szemléjére (1989. május 12.) ezt a nevet vette fel a vállalat mágocsi új gyáregysége.


A mai üzletpolitikai követelményeknek már nem felelt meg a hosszú (külföldiek számára sokszor zavart keltő) eddigi összetett elnevezés. A Möbiusz újszerű, jól hangzó márkanév. Hamarosan a szállítmányokat hordó gépjárműveken is megjelenik a felirat, és az ezt jelképező rajz.


Möbiusz 19. századi matematikus volt, a neve folytonosságot, állandóságot kifejező geometriai ábra. Az elnevezőre a folyamatos, jó minőségben szeretne utalni a továbbra is vállalat formájában fennálló Möbiusz. Schmidt Károlyné, gazdasági-műszaki titkár szerint a névváltás szemléletváltozással is együtt jár. A korszerű elnevezés korszerű gondolkodásmódot feltétételez.


Formális változás lesz a - dolgozók által érzékelhető - munkaruha megújulása. A fogyasztók pedig esztétikusabb termékkör, fóliás, szeletelt és gyorsfagyasztott szebb csomagolását kapják az új, kialakult koncepcióval rendelkező, és a szabadalmi hivatal által már védett Möbiusz Húsipari Vállalattól.


(Dunántúli Napló - 1989. december 30.)

Szólj hozzá!

Címkék: 1989 vtv möbiusz jó reggelt pécs

Egyre több a magántaxi a pécsi utakon - Rohamosan fogy a Volán-taxi állománya - 1989. július

2014.09.19. 09:00 tomikgb

uj_taxik_pecsen_1987.jpg


A pécsi Pannon Volán Vállalat öt 1500-as Lada gépkocsit vásárolt, amelyeket november 14-től a Volán Taxi üzemeltet. Négyet Pécsett, egyet pedig Harkányban állítanak forgalomba.


(Dunántúli Napló - 1987. november 14.)

A pécsi Volán-taxi hosszú évtizedekig egyeduralkodó taxitársaság volt a városban. A hegemóniát a 80-as évek közepén kezdték megtörni a magántaxik, később pedig a taxitársaságok. Az egykor egyeduralkodó Volán-taxi pedig ezzel együtt leszállópályára került, az anyavállalat pedig nem is nagyon törekedett a helyzet javítására, a 80-as években ugyanis már érezhetően csak púp volt a Pannon Volán hátán az egész taxis üzletág. 1989 nyarán ráadásul egyszerre több sofőr is távozott a Volántól, hogy a magánszektorban folytassa a taxizást. Az okokról ez év júliusában Pánics György kérdezett két egykori Volános taxisofőrt.



Jó reggelt Pécs! (Pécsi VTV - 1989.07.08.)

1989 végére aztán nem csak a gépkocsivezetők hagyták ott a Volán-taxit, de a Volán-taxi is ott hagyta az anyacéget, hogy a Pannon Volánból kiválva önálló kft-ként kezdje meg a talpra állást. Az új kft. alakulásáról a Dunántúli Napló is beszámolt.

Új utakon a Volán-taxi - "Szabadúszokkal" köt szerződést a kft.


Hosszú-hosszú ideig egyeduralkodó volt a pécsi taxipiacon a Pannon Volán. Ám a 80-as évek közepén megjelentek a személyszállító kisiparosok, s megkezdődött a verseny. A Volán-taxi nem vette fel a tempót, ami szükségeltetett volna, és lemaradtak. A vállalat vezetői úgy látták, most már nem igazán jó üzlet a taxizás, ezért elindították a visszafejlesztést: míg 1985-ben 67 taxi járta Pécs útjait, addig ez a szám erre az évre 30-ra csökkent.


A Volán-taxi egyre mélyebb válságba került,tavaly például már négymillió forint veszteséget hozott. Kénytelenek voltak valamilyen megoldást keresni.


E veszteségekkel kapcsolatban szükséges megjegyezni, hogy a taxisok sem akkor, sem most nem értik, hogyan váltak a vállalat eltartottaivá, s azt sem, hogy milyen elszámolás alapján hozták ezt ki...


Úgy döntöttek, hogy nem számolják fel a Volán-taxit, hanem kihasználva a szabad vállalkozás kínálta tág teret, korlátolt felelősségű társaságot hoznak létre. A Volán december elsejével megalakította az egyszemélyi jogi kft-t, melybe a Volán bevitte a taxival kapcsolatos vagyonát - aportként 2,8 millió forintot -, valamint 1,2 millió forint készpénzt. A Pannon Volán Taxi Kft. önálló jogi személy saját elszámolással, a vállalat "hagyja" dolgozni a társaságot, s évente némi hozadékot remél.


Molnár István, a ktf. ügyvezető igazgatója szerint is jelenleg az a legnagyobb gondja a társaságnak, hogy a visszafejlesztés következményeként kevés a gépkocsijuk. A 30 autóból optimális esetben is csak 22 járja a várost, ugyanis a többinek a vezetője szabadnapos. Elsőrendű feladatnak tekintik a fejlesztést. Ennek első lépcsőjeként olyan "szabadúszó", egyik magántársasághoz sem kötődő taxisokkal szeretnének szerződést kötni, akik vállalják, hogy bizonyos összegért bekapcsolódnak a Volán-taxi URH-rendszerébe. A központon keresztül ők ugyanúgy kapnak munkát, mint a kft. tagjai, tehát biztos fuvarokkal rendelkeznek, a társaság pedig nem kell, hogy kicsi híján visszautasítson rendeléseket, illetve hosszú várakozásra késztesse a hívókat. Természetesen bővíteni szeretnék saját járműparkjukat is és tipizálni - Lada 1300-as személygépkocsikat vásárolnak -, valamint nagyon gyorsan lecserélni a taxizásra egyáltalán nem alkalmas Wartburgokat. Decembertől a taxivezetők úgynevezett vezénylési rendszerben dolgoznak, ami azt jelenti, hogy olyan nem fordulhat elő, hogy például hajnali 3 és 4 óra között ne legyen kint az utcán Volán-taxi. Folytatják azt a bevált módszert, hogy telefonhívásra üzletekből házhoz szállítanak különféle árucikkeket.


Megváltozott a gépkocsivezetők bérezése: az új rendszerben az előírt norma fölötti összegből csak az áfát és az amortizációt kell a vezetőknek befizetniük a kft. részére, tehát érdemes minél többet az utcákon járni. Eldőlt egy sokáig nyitott kérdés, nevezetesen, hogy a taxisoknak megjár-e továbbra is a volán által eddig nyújtott különféle juttatás. Azok a vezetők, akik 20 évnél régebben dolgozói a vállalatnak, megkapják az egész országra érvényes Volán szabadjegyet. A családtagjaik is. A többieknek Baranya megyére érvényes, szabadjegyet biztosítanak, - a családtagjainak nem. A vállalati orvosi rendelőt ugyancsak igénybe vehetik a gépkocsivezetők.


A kft. élén egy menedzsment típusú vezető áll, aki garancia arra, hogy helyre kerüljön a taxizás. Ahogy fogalmazott, most tényleg rajtunk múlik, hogy megélnek-e ezen a piacon, vagy sem.


(Dunántúli Napló - 1989. december 16.)

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés 1989 taxi vtv jó reggelt pécs

Hálátlan hivatás - Anyázzák a közterület-felügyelőket Pécsen - 1989. július

2014.09.17. 09:00 tomikgb

kozterulet-felugyelet_pecs_1988.jpg


Szürke párosok - Látogatás a közterület-felügyelőknél


Mondják, a suszternak van a legrongyosabb cipője. Vonatkozik ez a pécsi közterület-felügyelőkre is, hiszen aligha lehetne a cég reklámja, amit Rákóczi úti központjuk bejáratánál látni: hetek óta üvegcserepek éktelenkednek a lépcső oldalában, eltakarítatlanul.


8 óra múlt 7 perccel. Az emeleten élénk mozgás, az utcán oly marconának ismert felügyelők vidáman pingpongoznak. Vezetőjüket, Handa Viktort a szolgálati útvonalak kijelölése közben zavarom meg.


- Ilyenkor szoktak elindulni a párosok, tanácskozási körzetenként egy-egy. Hetente általában kétszer jutnak el ugyanarra a helyre - mondja a vezető. - Egy páros itt marad ügyeletben.


- Miért járnak párosával? Ha külön-külön mennének, jobban megoszthatnák a munkát.


- Ezt jogszabály írja elő, a 3/1983-as kormányrendelet. Az egyik felügyelő intézkedik, a másik a hatósági tanú.


- A gázpisztolyt, a csukaszürke egyenruhát is a jogszabály írja elő? Ez módfelett borzolja a kedélyeket. A lakosság nem tudja eldönteni, újabb rendőrséggel, vagy az általa fizetett tisztviselőkkel van-e dolga.


- Természetesen erre is jogszabály van. Nemcsak a kormányrendelet, hanem pécsi tanácsrendelet. A gázspray a szolgálat jogszerű ellátásához szükséges, ha a felügyelőt akadályozzák az intézkedésben. Védtelen ember és 14 éven aluli gyermek ellen azonban nem alkalmazható. Az egyenruháról, az előállítási és bírságolási jogról is az említett jogszabály rendelkezik.


- Sokan nyugdíjas bácsikákat tudnának elképzelni felügyelőként, akik inkább nevelnek, mint büntetnek.


- Hosszú éveken át ez volt. Sajnos ez ma már kevés. Jöjjön el egyszer például a Pipacs utca környékére. Nézze meg, mit érnének ott a nyugdíjas bácsikák, ahová mi is, a rendőrök is csak négyesével mernek bemenni.


- Bizonyára nem tőlem hallja először, hogy a felügyelők nem túl népszerűek a városban.


- Én inkább azt mondanám, hogy a közvélemény két pártra szakadt: vannak, akik minden módon igyekeznek segíteni bennünket, de akiket megbüntettünk, időnként egész hadjáratot folytatnak ellenünk.


- Melyek a leggyakoribb szabálysértések?


- Első helyen a kutyával való veszélyeztetés áll, aztán jön a köztisztasági szabálysértés (szemetelés, illegális szemétlerakás, a síkosságmentesítés elmulasztása stb.); a harmadik helyen a közterület engedély nélküli elfoglalása áll (törmelék, bódé), aztán a közlekedési szabálysértések, majd az illegális hirdetések következnek.


- KRESZ-ről jut eszembe: miért foglalkoznak önök annyit a tilosban várakozó autókkal? Ez nem a rendőrség dolga?


- A rendőrség már nem győzi. Tavaly május óta felhatalmazásunk van a tilosban várakozók megbírságolására. A tanács elnöke a belvárosra különösen felhívta a figyelmünket. A járdára felálló teherautósokat ezután nem bírságoljuk meg, hanem följelentjük. A vállalatuk majd kifizeti a járdajavítást.


- Igaz, hogy érdekeltek a bírságolásban? Mennyit keres egy felügyelő?


- A bírságból egy fillért sem látunk. Tavaly egymillió-nyolcvanezer forint jött be, s ment nyomban a Városgondnokságra. Az átlagkereset nálunk 5200-5800 forint között van, plusz a 13. havi fizetés. Az országos átlag alatt vagyunk, emiatt már hagytak itt bennünket emberek.


- Ment-e előre a közterület-felügyelet által Pécs köztisztasága?


- Nézze, a tizennégy felügyelő nem tud csodát tenni.


(Dunántúli Napló - 1988. február 20.)



Jó reggelt Pécs! (Pécsi VTV - 1989.07.08.)

Szólj hozzá!

Címkék: 1989 vtv jó reggelt pécs közerület-felügyelők

Mi megy át, és mit szereltetnek le az autóról a műszaki vizsgán? - 1989. május

2014.09.15. 09:00 tomikgb

uj_rendszamtablak_magyarorszagon_1989.jpg


Íme, ilyen lesz a gépjárművek új rendszámtáblája. A három betűből és három számból, valamint az országot jelző kiegészítőből álló tábla megfelel az európai szabványoknak. A gyártást a jövő év második felében kezdi meg a Győri Autójavító Vállalat: évente mintegy 2 millió darabot készítenek az NSZK gépsorokon. Az új rendszámtáblára való "átállás" várhatóan 1990 végén kezdődik.


(Dunántúli Napló - 1989. szeptember 13.)

Rendszámvédő, műanyag lámpavédő, fényvisszaverős rendszámtartó, zászlók a szélvédőn, Trabant kisipari ajtózár. Aki ezekkel a felszerelésekkel felvértezve vitte a kocsiját 1989-ben műszakira, az bizony rosszul tette. 1989 júniusában a Városi Televízió annak járt utána, milyen autós kiegészítők mennek át a műszaki vizsgán, és mik azok, amiket azonnali hatállyal leszereltetnek az autóról a marcona vizsgabiztosok. Íme:



Jó reggelt Pécs! (Pécsi VTV - 1989.06.24.)

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés 1989 műszaki vizsga vtv jó reggelt pécs

süti beállítások módosítása